ساعت کاری: 9 الی 19 - جمعه ها تعطیل

ریمپ
خودرو خود را ریمپ کنید

دکتر ریمپ

ریمپ سوزوکی(گرند ویتارا)

ریمپ سوزوکی(گرند ویتارا)

از قدیم خودرو های شاسی بلند در کشورمان طرفدار زیادی داشتند در این مقاله قصد بررسی از همین شاسی بلند ها را داریم. گرند ویتارا 2000 از همین شاسی بلندهای شرکت سوزوکی می باشد که در ادامه از لحاظ ظاهری و فنی و معایب و مزایا این خودرو را خواهیم گفت. ریمپ این خودرو از پتانسیل خوبی برخوردار می باشد. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

گرند ویتارا شاسی بلند ساخت کمپانی سوزوکی است که از سال 1988 به تولید میرسد. تاکنون 4 نسل از ویتارا معرفی شده که در سالهای 1988 ،1998 ،2005 و 2017 وارد بازار شدند. اما مدلی که ما قصد صحبت کردن از آن را داریم، نسل سوم است که از سال 1386 در ایران عرضه شد.گرند ویتارا چند سال متوالی در همان نسل سوم عرضه میشد اما پس از آنکه کمپانی سوزوکی در سال 2012 نسخه فیس لیف از آن را معرفی کرد، ایران خودرو هم مدتی قبل این مدل را آماده ورود به بازار کرد. ویتارا جدید بسیاری از نقصهای موجود در مدل قبلی را ندارد از جمله در طراحی کابین.

طراحی ظاهری سوزوکی ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا در ابتدای ورود خود به بازار ایران، به دلیل چهره جذاب و امکانات خوبی که داشت، مورد استقبال مردم قرار گرفت اما با گذشت زمان، و با ورود خودروهای جدید به بازار، از جذابیت ظاهری آن کاسته شد. در طی سالهای گذشته خودروهای کره ای حضور پررنگ و قدرتمندری در بازار ایران داشته اند و با ورود محصولاتی چون هیوندای توسان و کیا اسپرتیج، کار برای سوزوکی ویتارا سخت شد.

 به این ترتیب، محصول ایران خودرو عرصه را به رقبا واگذار کرد و از نظر فروش، جایگاه خود را از دست داد. اما با ورود مدل فیس لیف شده، توجه بازار کمی به سوی این خودرو بازگشت ولی باید بگوییم که همچنان با توجه به قیمت بسیار بالا، ارزش خرید پایین تری در مقایسه با نمونه های دست دومی چون هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دارد. حتی باید بگوییم از نظر طراحی ظاهری از رقیب چینی خود چری تیگو 7 هم عملکرد ضعیف تری دارد.

طراحی داخلی سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا در حال حاضر در دو مدل دستی فول آپشن و اتوماتیک فول آپشن عرضه میشود که در ادامه به بررسی تجهیزات رفاهی آن خواهیم پرداخت. این خودرو با دریافت یک فیسلیفت در ظاهر، امکانات رفاهی بیشتری را هم دریافت کرد و ایران خودر هم بسیاری از آپشنها را بر روی آن قرار داده. هرچند ویتارا هم چنان از رقبای کرهای و حتی چینی خود در بخش آپشنها عملکرد ضعیفتری دارد. از جمله آپشنهای موجود در سوزوکی گرند ویتارا میتوانیم به 6 ایربگ (2عدد برای راننده و سرنشین،2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو.2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب)و...

مشخصات فنی سوزوکی ویتارا

سوزوکی چند موتور مختلف را برای ویتارا در نظر گرفته که ایران خودرو در ابتدا تصمیم به استفاده از موتور 2.0 لیتری 4سیلندر گرفت. اما با ورود محصولات قدرتمند و ضعف نسبی پیشرانه ویتارا، ایران خودرو موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر را جایگزین موتور قبلی نمود.

 این موتور قدرتی معادل 169 اسب بخار و گشتاوری برابر با 227 نیوتن متر تولید میکند. خوشبختانه این قدرت برای به حرکت در آوردن جثه سنگین ویتارا کافی است و سواری باکیفیتی را به همراه دارد. این قدرت در نسخه دستی به کمک جعبه دنده 0 سرعته دستی و در نسخه اتوماتیک با همراهی جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود. این سیستم از نوع 4WD است و به همین دلیل، ویتارا توانایی های آفرود بالایی هم دارد.

 مصرف سوخت ویتارا در نسخه دستی، 9 لیتر و در نسخه اتوماتیک، 9.7 لیتر برای هر 100 کیلومتر اعلام شده که برای یک شاسی بلند رقم مناسبی است. اما ویتارا در عمل بنزین بیشتری مصرف میکند و استهالک بالایی هم دارد. به علاوه قیمت قطعات مصرفی آن هم بالا است. سوزوکی ویتارا هندلینگ خوبی دارد و در بخش شتاب گیری شما را ناامید نخواهد کرد. این خودرو باتوجه به اینکه یک شاسی بلند است، فرمان پذیری مطلوبی دارد و مشخصا با یک خودرو ژاپنی باکیفیت روبه رو هستیم. البته در عقب خودرو به ویژه در پیچهای تند، کمی بی تعادلی دیده میشود. سیستم تعلیق به کار رفته در قسمت عقبی، موجب میشود دست اندازهای مسیر به خوبی جذب نشود و کمی کوبش را در عقب به هنگام عبور از دست اندازها حس خواهید کرد.

همانطور که توضیح داده شد ریمپ ماشین سبب افزایش راندمان خودرو میشود سپس تقویت خودرو را دارا میباشد، ولی تقویت خودرو علم گسترده ای است که از نرم افزار تا سخت افزار را شامل میشود. تقویت نرم افزاری شامل ریمپ ایسیو و ریمپ ABS ترمز ها میشود و تقویت سخت افزاری شامل تعویض قطعات برقی و مکانیکی مانند شمع و کوئل ، میل لنگ و پیستون ، کیت مکش و هدرز ، بال عقب و رینگ و لاستیک و…

ایسیو به کار رفته در این خودرو مدلDenso می باشد. دو سوکت 21 پایه دارد و با توجه به نوع گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی و شماره فنی آن قابل تشخیص است.

مزایا ریمپ خودرو سوزوکی

·        بهینه سازی مصرف سوخت

·        حذف سنسور اکسیژن دوم

·        از بین بردن مشکلات کاتالیزور و خطای فرسودگی کاتالیزور

·        افزایش  10% گشتاور وتوان موتور

·        افزایش کشش موتور

·        حذف کامل تاخیر پدال گاز و دریچه گاز