ساعت کاری: 9 الی 19 - جمعه ها تعطیل

ریمپ
خودرو خود را ریمپ کنید

دکتر ریمپ

تاثیر ریمپ بر روی گیربگس اتوماتیک

تاثیر ریمپ بر روی گیربگس اتوماتیک

در این مقاله به طور کامل گیربکس اتوماتیک را توضیح داده و تفاوت آن با جعبه دنده دستی را خواهیم گفت. و در ادامه از ریمپ و آپدیت خودرو های با جعبه دنده خودکار را توضیح میدهیم. همانطور که در مقالات قبل به طور کامل این فرایند را توضیح داده ایم و از معایب و مزایای آن گفته ایم. شما میتوانید برای انجام این فرایند با ما همراه باشید.

اگر تاکنون پشت فرمان یک خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک نشسته باشید، حتما متوجه دو تفاوت عمده میان جعبه‌دنده‌های دستی و خودکار میشوید.

در خودروی مجهز به جعبه‌دنده‌ی خودکار پدال کلاچ وجود ندارد.

در جعبه‌دنده‌ی خودکار تعویض دنده به‌صورت دستی انجام نمیشود. همین‌که دنده را در حالت حرکت (Drive) قرار دهید، همه‌چیز به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

جعبه‌دنده‌های خودکار (به همراه مبدل گشتاور) و جعبه‌دنده‌های دستی (به همراه کلاچ) هر دو یک نتیجه را حاصل می‌کنند، اما این کار را به دو روش کاملا متفاوت انجام می‌دهند. در این میان نحوه ی عملکرد جعبه‌دنده‌های خودکار بسیار شگفت‌انگیز است.

دلیل ساخته شدن جعبه دنده خودکار

درست مانند جعبه‌دنده‌های دستی، وظیفه‌ی اصلی جعبه‌دنده‌های خودکار تولید بازه‌ی وسیعی از سرعت و گشتاور با وجود بازه‌ی کوچک سرعت و گشتاور تولیدی توسط پیشرانه است.

بدون سیستم جعبه‌دنده خودروها به یک نسبت دنده محدود می‌شوند و این نسبت دنده باید به گونه‌ای باشد که به خودرو اجازه دهد با حداکثر سرعت مورد نظر حرکت کند. برای مثال، اگر قصد دارید حداکثر سرعت خودروی شما ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت باشد، نسبت دنده باید مشابه دنده‌ی ۳ در اکثر جعبه‌دنده‌های خودکار باشد.

بنابراین سیستم انتقال قدرت از چرخ‌دنده برای استفاده‌ی هرچه مفیدتر از گشتاور پیشرانه و حفظ سرعت آن در یک بازه‌ی مناسب استفاده می‌کند. در هنگام کشیدن یا حمل بارهای سنگین، سیستم انتقال قدرت خودرو می‌تواند به‌حدی داغ شود که به راحتی روغن جعبه‌دنده را بسوزاند. برای جلوگیری از این مشکل راننده‌هایی که شغلشان کشیدن یا حمل‌ونقل بارهای سنگین است باید از خودروهای مجهز به خنک‌کننده‌ی سیستم انتقال قدرت استفاده کنند.

تفاوت کلیدی جعبه‌دنده‌های دستی و خودکار در این است که در جعبه‌دنده‌ی دستی برای دستیابی به نسبت دنده‌های مختلف، مجموعه‌ی چرخ‌دنده‌های متفاوتی به محور خروجی پیشرانه قفل می‌شوند. این در حالی است که در جعبه‌دنده‌ی خودکار تمام نسبت دنده‌های مختلف تنها با مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌ها حاصل می‌شود. این کار با استفاده از مجموعه‌ی چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای امکان‌پذیر شده است.

ریمپ چیست؟

این فرایند نوعی بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو است که در آن کد های ایسیو بصورت یک نقشه و یا جداول استاندارد هستند و بازنویسی و تغییر آنها را اصطلاحا ریمپ گویند.

این کد ها مربوط به پارامترهای سنسورها و عملگراها است و معنای آنها را تنها یک برنامه نویس متوجه میشود.

چرا بعد ازانجام ریمپ خودرو (کامپیوتر موتور) بهبود در تعویض دندها و بهینه تر شدن گیربکس اتومات میشود؟

معکوس کشیدن در گیربکس اتوماتیک نیز تابعی از عکس العمل دریچه گاز می باشد. هر قدر که تاخیر دریچه گاز کمتر باشد، معکوس کشیدن سریع تر می شود. ما با انجام ریمپ خودرو توانسته ایم دنده عوض کردن گیربکس های اتومات را به طور کامل مشکلاتش را رفع کنیم. و شتاب و گشتاور خودرو را زیاد تر کنیم