ساعت کاری: 9 الی 19 - جمعه ها تعطیل

ریمپ
خودرو خود را ریمپ کنید

دکتر ریمپ

ریمپ ایسیو

ریمپ ایسیو

در این مقاله قصد توضیح دادن انواع ایسیو نصب شده بر روی خودروهای ایرانی و خارجی و ریمپ آنها و تغییراتی که ایجاد میشود را داریم. در کل کاربرد ریمپ خودرو و مزایا و معایبی دارد را بیان خواهیم کرد و خواننده را با این موضوع آشنا میکنیم. همانطور که میدانید در این مرکز تمامی خدمات مربوط به خودرو با ضمانت کتبی انجام میشود.

ریمپ چیست؟

به تغییرات نرم افزاری خودرو ریمپ می گویند که این تغییرات شامل جداول سوخت، جرقه، گشتاور، لیمیتر ها و سنسورها می شود.

فرایند اصالح و بهینه سازی نرم افزار ایسیو یک خودرو در جهت رسیدن به یک نتیجه مشخص مانند:

· برای مثال افزایش توان و شتاب برای کسب نتیجه بهتر در مسابقات

·رفع رفتار های غیرمنطقی خودرو ( مثل ایراد تاخیر پدال که یک رفتار غیر منطقی محسوب می شود)

· مدیریت مصرف سوخت در جهت کاهش هزینه های نگهداری خودرو

· برطرف کردن اثر بنزین نامرغوب که موجب ناک زدن می شود

· تغییردر دمای فن خودرو

ریمپ از طریق برنامه نویسی بر روی ایسیو خودرو می باشد که باید با علم کافی و تخصص در رابطه با با این فرایند انجام شود در غیر این صورت باعث خرابی ایسیو و خرابی موتور خودرو شما میشود. در ادامه این مقاله با ما باشید.

ایسیو که تحت عنوان کامپیوتر خودرو نیز شناخته میشود همانند کامپیوترهای شخصی یا لبتاپها نبوده و ورودی و خروجی دارای تفاوتهایی است. ورودیهای این کامپیوتر سنسورهایی هستند که در سرتاسر خودرونصب شدهاند. و خروجیهای آن نیز دستورهایی جهت چراغها و یا سایر پردازندهها هستند.

دکتر ریمپ ارائه دهنده انواع ریمپ ایسیو خودرو های خارجی و ایرانی و مسابقه ای می باشد. که تمامی کار ها با ضمانت کتبی 2 ساله به مشتری داده میشود. در مقاله های بعد با انواع ایسیو و خرابی های ایجاد شده بر روی آنها شما را بیشتر آشنا خواهیم کرد.

چرا خود کارخانه ریمپ را انجام نمیدهد؟

برای جواب این سوال به دلایل بسیاری می توان اشاره کرد. از جمله اینکه خودروسازهای ایرانی تا لحظه نگارش این مقاله، تاکنون اقدام به طراحی و برنامه ریزی کامپیوترهای خودرو نکرده اند.آنها پکیج EMS ( مجموعه ایسیو ، دسته سیم و سنسورها ) را مستقیمأ از تامین کننده می گیرند ودر خط تولید مونتاژ می کنند. تنها نظارت آنها بر عملکرد ایسیوها مبنی بر تست آلایندگی است و بررسی صحت و سقم آنها ست. باید دانست در شرکت های خودروسازی خارجی، بخصوص خودروسازی هایی که دارای محصولات اسپرت و مسابقه ای نیز می باشند. از همان ابتدا برنامه ریزی ریمپ خودرو بر روی حالت بهینه کالیبره می شود. با این حال می بینیم که شرکت های بزرگی نظیر AMG یا انصاری ، مجددأ اقدام به تیونینگ محصولات پرتوان و شناخته شده ای نظیر بوگاتی انجام می دهند.

( خودرو ساز ها ملزم به رعایت استاندارد های آلایندگی و مصرف سوخت هستند. خودرو ها را بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مختلف میسازند. به همین دلیل ما این فرایند را بر روی خودرو را انجام میدهیم که با شرایط آب و هوایی و کیفیت پایین سوخت و شرایط های دیگر ایسیو را برنامه ریزی کرده تا به موتور خودرو آسیب وارد نشود.)

اجزای ایسیو عبارتند از:

مبدلهای آنالوگ به دیجیتال (D to A)

این مبدلها، خروجیهای سنسورهایی نظیر سنسور اکسیژن را قرائت مینمایند. خروجی سنسور اکسیژن، اختالف پتانسیل آنالوگی بین 1 تا 0.0 ولت است. ریزپردارنده این سیگنال آنالوگ را تبدیل به سیگنال دیجیتال نموده که حاصل کار یک عدد 01 بیتی خواهد بود.

خروجیهای دیجیتال Level High:

در بسیاری از خودروهای مدرن، ECUوظیفه ارسال دستور جرقهزنی، باز و بسته نمودن مسیر تزریق سوخت و روشن و خاموش کردن فن خنککننده را بر عهده دارد. تمامی این کارها نیازمند خروجیهای دیجیتال است که بایستی توسط ECU فراهم گردد.

مبدلهای دیجیتال به آنالوگ(A to D)

گهگاه جهت تجریک و کنترل برخی اجزای موتور نیاز به سیگنالهای آنالوگ است. از آنجا که ریزپرازنده بهصورت دیجیتالی هستند لذا نیاز به این مبدلهای A to D وجود دارد.

کاندیشنر سیگنال (Conditioner Signal)

برخی اوقات بر روی ورودیها و خروجیهای ECU باید تغییراتی انجام گیرد تا تطابق الزم با شرایط سیستم را داشته باشد. به عنوان مثال مبدلD to A ، خروجی سنسور اکسیژن را قرائت مینماید که ممکن است تنظیمات آن بر روی 1 تا 0 ولت باشد در حالیکه خروجی سنسور اکسیژن بین 1 تا 0.0 ولت است. کاندیشنرها مداراتی هستند که جهت تنظیم سطح سیگنال ورودی و خروجی به کار برده میشوند.

پوسته یا بدنه Ecu در حقیقت به عنوان محافظ سخت افزاری ایسیو بوده و الیه ای جهت نصب روی خودرو و طرف دیگر به عنوان رادیاتور خنک کننده برد الکترونیکی ای سی یو نیز می باشد . توجه داشته باشید که منفی ایسیو از طریق پوسته یا بدنه ecu تامین نمی شود . بلکه به طور مستقل از طریق یک سری پین های ایسیو به سیم کشی اصلی بدنه و در نهایت به بدنه خودرو متصل می باشد.

شما میتوانید برا اطلاع از ریمپ پژو  به مقاله این خودرو مراجعه کرده و با مزایای این فرایند بر روی انواع خودرو های پژو اطلاعات کسب نمایید.

مزایای ریمپ خودرو:

تغییر دمای فن خودرو: بالا رفتن دمای موتور باعث خرابی موتور و سوختن واشر سر سیلندر می گردد. ما با تغییر عملکرد در جداول می توانیم دمای خودرو را در حد ایده ال نگه داریم تا آسیب جدی به موتور خودرو وارد نشود.

رفع محدودیت سرعت

در خودرو های استاندار به دلیل مسائل ایمنی و شرایط جاده ای هر کشور محدودیت سرعت اعمال میگردد. بعضی از علاقه مندان تمایل به افزایش سرعت و شرکت در مسابقات را دارند. شرکت دکتر ریمپ می تواند این موضوع را با بهترین و نازلترین دستگاهای ریمپ ایسیو کامل رفع کند.

افزایش کاتاف

افزایش  کاتاف نیز تا هر محدوده ای قابل انجام می باشد اما ما افزایش سرعت را نیز در محدوده ایمنی انجام می دهیم. اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد.

تغییر جداول مربوط به گشتاور

حذف سنسور اکسیژن:

در موتور هایی که مجهز به کلیه لوازم افتر مارکت هستند و برای مسابقه ستاب شده اند به علت تغییرات گسترده و متفاوت بودن نسبت سوخت به مقدار زیاد. سنسور اکسیژن توانایی اندازه گیری مقداری را در محدوده مجاز نداشته و به این علت ما سنسور اکسیژن را حذف میکنیم.

تأثیرات ریمپ بر ناک موتور:

تیم ما این توانایی را دارد که با ریمپ کردن ناک موتور را اصلاح کرده و با بنزین موجود در ایران ایسیو و موتور شما را همسان سازی کند.

رفع تأخیر پدال گاز:

با بازنگری جداول مربوطه به پدال گاز و دریچه گاز و انجام ریمپ ایسیو تأخیر دریچه گاز کاهش یافته و باعث بهبود پدا گاز شده است.  

کاهش مصرف سوخت:

ما با بروز رسانی ایسیو خودرو شما توانسته عملکرد خودرو را با بنزین موجود در بازار ایران که اکتان پایینی دارند سازگار کنیم و به صورت تضمینی مصرف سوخت خودرو شما نیم تا 1 لیتر (10%) کاهش پیدا کند.

معایب ریمپ خودرو:

ریمپ اگر اصولی و توسط افراد متخصص انجام شود باعث کارکرد ناکارآمد موتور خودرو میشود. در غیراین صورت اگر خودرو خود را در شرکت های معتبر مانند دکتر ریمپ که با تجربه بالا در این زمینه خودرو های خارجی، ایرانی و مسابقه ای داشته است انجام دهید. نه تنها هیچ آسیبی به خودرو و موتور آن نمیشود بلکه باعث بهتر کار کردن موتور میشود.

به علت زیاد شدن مرکز های مختلف تنها که با تنها گذراندن چند روز دوره ریمپ ایسیو و خرید پروگرمرهای نامعتبر و فیک شروع به فعالیت می کنند. که بدون هیچ علم و تخصص و تجربه کافی در این خصوص باعث خرابی موتور و آسیب رساندن به ایسیو خودرو مشتری میشود. قبل از انجام این کار حتما با متخصصین مشورت کرده و از تضمینی بودنش مطلع شوید.