ساعت کاری: 9 الی 19 - جمعه ها تعطیل

ریمپ
خودرو خود را ریمپ کنید

دکتر ریمپ

دلکو چیست و چگونه کار میکند؟

دلکو چیست و چگونه کار میکند؟

یکی اجزای مهم موتور خودرو دلکو می باشد که وظیفه آن تامین برق و شارژ کردن باتری خودرو است. حال در این مقاله به طور دقیق از وظایف آن و چگونکی کارد دلکو خواهیم گفت. همانطور که می دانید دکتر ریمپ با چندین سال تجربه در زمینه خدمات خودرویی و ریمپ توانسته است در خصوص تیونینگ خودرو های مسابقه ای افتخارات زیادی را کسب کند.

دلکو در حقیقت در سیستم جرقه‌زنی اتومبیل‌ها قرار دارد و اولین بار هم در سال ۱۹۱۰ روی کادیلاک قرار گرفت. البته امروزه دیگر خبری از دلکو در سیستم جرقه‌زنی خودروها نیست و به جای آن از سنسورهایی روی میل‌لنگ و میل سوپاپ استفاده می‌کنند.

این قطعه درون موتورهای درون‌سوز تعبیه می‌شود تا بتواند جریانی با ولتاژ بالا را از سمت کویل‌ها، به شمع‌ها هدایت نماید تا احتراق منظم و درستی درون موتور خودرو صورت گیرد.

برق حدود ۱۲ ولتی باتری و دینام، در قطعه کوئل، افزایش ولتاژی به اندازه چندین هزار برابر پیدا می‌کند تا راهی شمع‌ها برای احتراق داخل موتور شود. اما این برق باید میان شمع‌ها به طور منظم و یکسان توزیع شود. اینجاست که نقش دلکو در سیستم جرقه‌زنی شروع می‌شود.

نکته مهم این است که قرار نیست جرقه و احتراق همزمان در همه سیلندرهای موتور اتفاق بیفتد، بلکه این اتفاق دارای ریتمی مشخص از نظر زمانبندی است. دلکو قطعه‌ای است که با قطع و وصل کردن برق، آن را به طور منظم و با همان ریتم مشخص به شمع‌ها می‌‌رساند تا جرقه برای احتراق در زمان درست زده شود. درضمن نام دلکو هم از شرکتی گرفته شده که برای اولین بار این قطعه را ساخت؛ شرکتی به نام Dayton Engineering Laboratories Co که با استفاده از حروف اول کلمات نام این شرکت به اختصار delco نامیده می‌شود.

نحوه عملکرد دلکو به چه شکل است؟

اساس کار موتورهای امروزی بر اساس موتور چهار زمانه است. یعنی در هر یک از سیلندرهای این موتور یک چرخه چهار مرحله‌ای اتفاق می‌افتد که شامل مرحله اول یا مکش (تنفس)، مرحله دوم یا تراکم (فشرده‌سازی)، مرحله سوم یا انفجار (قدرت) و مرحله چهارم یا تخلیه (خروج دود) است. در حقیقت در این چهار مرحله، یکبار پیستون در طول سیلندر بالا و پایین می‌رود و میل‌لنگ را به حرکت درمی‌آورد.

حالا نکته اینجاست که این چرخه چهار مرحله‌ای در هر یک از سیلندرها باید در زمان مشخصی اتفاق بیفتد تا میل‌لنگ به درستی به گردش درآید و تناوب حرکت حفظ شود. اینجاست که دلکو باید برق را در زمان مناسب برای جرقه زدن راهی شمع‌های هر سیلندر کند. زمانبندی این انتقال برق دلکو به وسیله همان میل‌لنگ موتور تنظیم می‌شود.

میل‌لنگ به واسطه میل سوپاپ و میل دلکو، این زمانبندی را به قطعه دلکو انتقال می‌دهد. دلکو در حقیقت مثل یک کلید قطع و وصل برق عمل می‌کند که فرمان این قطع و وصل توسط همان میل‌لنگ و با کمک میل سوپاپ و میل دلکو داده می‌شود. بد نیست بدانید در موتورهای چهارزمانه، به ازای هر ۲ دور چرخش میل‌لنگ، یک دور میل سوپاپ و دلکو می‌چرخند.

دکتر ریمپ تجربه اولیه خود را با تیونینگ و ریمپ خودرو های مسابقه شروع کرده که سالها توانسته است در این خصوص افتخارات زیادی را کسب کند. درادامه فعالیت خودرو های ایرنی و خارجی با برنامه اورجینال (نوشتن برنامه برای هر خودرو)و بدون باز کردن ایسیو خودرو ها را بر روی داینو ریمپ کرده تغییرات چشم گیری بر روی خودرو به وجود آورده است.

شما میتوانید برای دانستن فرق بین ریمپ و چیپ تیونینگ به مقاله اصلی آن رجوع کنید.

برای انجام ریمپ خودرو خود با دکتر ریمپ با این شماره 09351198557 در تماس باشید.

حذف دلکو از سیستم جرقه‌زنی

همین ابتدا باید بگوییم که دلکو در اتومبیل‌های کاربراتوری استفاده می‌شود و در خودرو‌های انژکتوری، خبری از این قطعه در سیستم جرقه‌زنی نیست. حتما تا به اینجا متوجه شده‌اید که زمانبندی در سیستم جرقه‌زنی از اهمیت زیادی برخوردار است. یعنی اگر زمانبندی مناسب برای جرقه‌زنی شمع‌ها وجود نداشته باشد عملکرد موتور اتومبیل دچار اختلال جدی شده که از آثار آن می‌توان به لرزش خودرو، افزایش مصرف سوخت و کاهش بازدهی موتور اشاره کرد. خب این زمانبندی هم وقتی دچار مشکل می‌شود که دلکو وظیفه‌اش را به درستی انجام ندهد. خرابی دلکو و تنظیم نبودن آن یک اتفاق معمول در اتومبیل‌های کاربراتوری است.

 

در ضمن معمولا عملکرد دلکو در دور پایین موتور خوب است، اما وقتی دور موتور زیاد می‌شود، قطع و وصل پلاتین دلکو با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند باعث کاهش میزان جرقه شود. کاهش جرقه هم ارمغانی به غیر از بد کار کردن موتور، ایجاد لرزش در اتومبیل و افزایش مصرف سوخت ندارد. همین دلایل سبب شد طراحان اتومبیل تصمیم به حذف قطعه دلکو در سیستم جرقه‌زنی بگیرند.

اولین بار شرکت فورد موفق شد این قطعه را در اتومبیل‌هایش حذف کند. در روش شرکت فورد، دلکو حذف و برای هر یک از سیلندر‌های موتور یک کوئل قرار داده شد. در این روش سنسور‌های تعبیه شده‌اند که اطلاعات موقعیت میل‌لنگ و پیستون‌ها را به مرکزی به نام ECU یا همان کامپیوتر اتومبیل می‌فرستند. این کامپیوتر هم فرمان انتقال جریان برق و زدن جرقه را بر اساس همین اطلاعات به هر یک از کوئل‌ها می‌دهد.

چطور دلکو را تنظیم کنیم؟

همانطور که گفته شد، خارج شدن دلکو از تنظیم در خودرو‌های کاربراتوری یک اتفاق معمول است. اگر قرار باشد برای هر بار تنظیم دلکو به تعمیرکاران مراجعه کنیم، هم وقت‌مان حسابی تلف می‌شود و هم پول‌مان. برای همین بهتر است که قبل از مراجعه به مکانیک، روش تنظیم ساده دلکو را خودمان انجام دهیم. برای این کار ابتدا باید اتومبیل را روشن کنیم و بگذاریم که خودرو در حالت روشن باقی بماند.

اگر دلکو تنظیم نباشد، موتور اتومبیل دارای لرزش است و بد کار می‌کند و در ضمن گاز‌های خروجی از اگزوز صاف نیست. قطعه دلکو دارای یک پیچ نگهدارنده است. ابتدا این پیچ را شل می‌کنیم تا دلکو به راحتی حرکت کند. بعد دلکو را به یک سمت می‌چرخانیم. دقت می‌کنیم که باید به سمتی بچرخانیم که دور موتور افزایش یابد و موتور راحت‌تر کار کند. وقتی این کار را انجام دادیم، کم‌کم موتور اتومبیل شروع به ریپ زدن می‌کند.

حالا وقت آن رسیده که دلکو را به جهت عکس جهت اولیه بچرخانیم. چرخاندن را تا وقتی ادامه می‌دهیم که ریپ زدن موتور متوقف شود. در این حالت متوجه می‌شویم که هم موتور تپ تپ نمی‌کند و ریپ نمی‌زند و هم گاز‌های خروجی از اگزوز صاف است. این صاف بودن گاز‌های خروجی اگزوز هم نشان دهنده عملکرد درست و خوب موتور است. وقتی به این حالت رسیدیم، یعنی دلکو تنظیم شده است. قبل از محکم کردن دوباره پیچ نگهدارنده دلکو، کمی گاز می‌دهیم تا دور موتور افزایش یابد. اگر موتور دوباره ریپ زد یا دچار لرزش شد، باید دلکو را باز هم کمی بچرخانیم. سپس پیچ نگهدارنده را محکم می‌کنیم. با انجام مواردی گه گفته شد به‌راحتی می‌توانید دلکو را تنظیم کنید.

قیمت ریمپ در دکتر ریمپ

لایل مختلفی برای قیمت گذاری این فرایند وجود دارد که دلیل اول آن تجربه و تخصص شخص ریمپ ایسیو کار که بتواند خودرو را بر روی داینو ریمپ کند و بهترین راندمان را از خودرو بگیرد. امروزه افراد سود جو بدون تجربه و بدون دستگاه معتبر و مرتبط خودرو را ریمپ کرده و مشکلاتی از قبیل رفع نشدن ناک خودرو و به وجود آمدن خطاهای متعددو... و حتی عواقب جبران ناپذیری برای ایسیو و موتور خودرو به وجود می آوردند. پس قبل از انجام این فرایند از مرکز مورد نظر اطمینان حاصل فرماییدو بعد خودرو خود را به آنها بسپارد.

تست با داینو با دکتر ریمپ

تمامی نرم افزارهای در مرکز ما به دفعات بر روی دستگاه دینامومتر (دستگاه اندازه گیری توان موتور) سنجیده شده و بر روی خودروها متعددی در سراسر کشور تست شده اند. در این مرکز این فرایند با بهترین راندمان انجام میشود.

 استفاده از برنامه و پروگرم های اورجینال در دکتر ریمپ:

ما با همکاری شرکت های ای معتبر توانسته ایم با وجود تحریم های موجود در ایران برنامه و پروگرم های اصلی را به دست آورده و با شرکت های سراسر دنیا در ارتباط باشیم. پس تیم ما با داشتن نرم افزار های اورجینال چک سام گیری اورجینال را انجام میدهد تا به موتور خودرو هیچ آسیبی وارد نشود.

تنظیم دقیق ایسیو و استفاده نکردن از فایل و برنامه های کپی شده و آماده:

برای انجام این فرایند باید اطلاعات خاص همان خودرو داخل ایسیو خودرو شود و از طریق پروگرمر خوانده شود پس در مرکز ما از دامپ و برنامه های کپی شده استفاده نمیشود و توسط تیم ما برنامه مربوط به هر ماشینی برنامه نویسی شده بر روی ایسیو ریخته میشود.

گارانتی و پشیبانی بعد از ریمپ توسط دکتر ریمپ

در مرکز تیونینگ دکتر ریمپ  فرایند  ریمپ ایسیو با 1 سال گارانتی کتبی به مشتری داده شده و بعد از آن پشتیبانی خواهد شد.