ساعت کاری: 9 الی 19 - جمعه ها تعطیل

ریمپ
خودرو خود را ریمپ کنید

دکتر ریمپ

مپ سنسور چیست؟

مپ سنسور چیست؟

در این مقاله از سنسور مپ یا فشار هوای منیفولد خواهیم گفت که این قطعه اطلاعات خود را به کامپیوتر ماشین منتقل میکند. این سنسور در مجرای ورودی هوا خودرو قرار دارد تا گزارش لحظه ای اطلاعات فشار هوا به ایسیو را انجام دهد. در مرکز خدمات خودرویی دکتر ریمپ علاوه بر ریمپ، این قطعه کاربردی خودرو تعویض و تعمیر میشود.

مپ سنسور چیست؟

مپ سنسور(MAP) یا سنسور فشار مطلق منیفولد یکی از سنسورهایی است که در سیستم کنترل الکترونیکی موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنسور به طور مستقیم به ECU  متصل می‌شود. مپ سنسور وظیفه دارد میزان هوای مکش شده را به کامپیوتر خودرو گزارش دهد. این قطعه که در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می‌شود با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد متصل می‌شود.

کامپیوتر خودرو با استفاده از اطلاعات دریافتی از مپ سنسور، دریچه هوا را کنترل می‌کند. اگر این سنسور وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، خودرو از کار می‌افتد زیرا کامپیوتر خودرو قادر به اندازه‌گیری فشار وارد شده به داخل موتور نیست.

سنسور مپ کجایه خودرو نصب شده است؟

مپ سنسور در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو قرار گرفته و هر لحظه هوای وارد شده به دریچه ورودی هوا را محاسبه و به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. ای سی یو اطلاعات دریافتی از مپ سنسور را مورد تحلیل قرار می‌دهد و به مدیریت دریچه ورود هوا می‌پردازد.

مطالبی که پیشنهاد میشود بخوانید:

ü    ریمپ چیست؟ 

ü    کاهش مصرف سوخت

ü    تاثیر ریمپ در معاینه فنی

علائم خرابی سنسور اکسیژن                           

·        روشن شدن چراغ چک

·        درست عمل نکردن موتور

·        رد شدن در تست آلایندگی

·        مکث موتور در هنگام شتاب

·        بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو

چگونگی تشخیص خرابی سنسور اکسیژن

دستگاهایی وجود دارد برای تشخیص دقیق خرابی سنسور اکسیژن که این دستگاها شامل یک رابط و اسکنر OBD2(همان دستگاه دیاگ) و یک ولت سنج دیجیتالی است.

دو تست دیگر نیز وجود دارند که فرد را قادر می‌سازند که سنسورهای اکسیژن را چک کند. تست اول، پاسخ حسگر اکسیژن را به وضعیت سوخت بدون چربی بررسی می‌کند و آزمایش دوم به فرد این امکان را می‌دهد تا واکنش حسگر را در یک وضعیت سوخت قوی بررسی کند. اگر سنسور مورد نظر به هر دو تست به‌طور صحیح پاسخ دهد، ممکن است یک مؤلفه دیگر برای افت راندمان سوخت وجود داشته باشد (مشکل دیگری وجود دارد).

حذف سنسور اکسیژن با ریمپ خودرو  در دکتر ریمپ

در مرکز تیونینگ دکتر ریمپ با تنظیم کردن مجدد جدول های سنسور اکسیژن قادر است حساسیت سنسور اکسیژن اول و دوم را به صورت تنظیم کند که از لحاظ ایسیو خطایی گرفته نشده و چراغ چک روشن نشود. با حذف کردن سنسور اکسیژن دوم در چرخه کار ایسیو خودرو های یورو 4 را به یورو 2 تبدیل میکنیم.

ما با حذف خطای سنسور اکسیژن میتوان شتاب و توان خودرو را اضافه کند.

مپ سنسور چه وظیفه‌ای دارد؟

زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید،‌ هوای بیشتری وارد موتور خودرو می‌شود و در اینجا است که سنسور فشار مطلق منیفولد شروع به کار کردن می‌کند. البته عملکرد این سنسور در خودروهای توربوشارژر کمی متفاوت و پیچیده‌تر است. بهتر است وظیفه مپ سنسور را این گونه شرح دهیم که این سنسور اطلاعات لازم درباره هوای وارد شده به موتور خودرو را به ای سی یو ارسال می‌کند و در نتیجه ای سی یو تصمیم می‌‌گیرد که دریچه هوا را به نحوی کنترل کند.

خرابی سنسور مپ چه مشکلاتی به همراه دارد؟

زمانی که هر یک از سنسورهای خودرو دچار مشکل باشد اطلاعات درستی به ای سی یو مخابره نمی‌شود و در نتیجه کامپیوتر خودرو قادر به پردازش اطلاعات غلط نیست و نمی‌تواند به درستی دستور صادر کند.

اگر مپ سنسور هوای ورودی به پیشرانه را کمتر از حد معمول گزارش دهد، سوخت کمتری به موتور می‌رسد.

زمانی که سوخت کمتری به پیشرانه برسد، جرقه زدن شمع‌ها با مشکل واجه شده و نسبت هوا به سوخت افزایش میابد که این مشکل علاوه بر کاهش شتاب خودرو ناک زدن موتور را به همراه دارد.

اگر اطلاعات ارسالی از مپ سنسور به ای سی یو بیشتر از حد معمول گزارش داده شود، سوخت بیشتری به پیشرانه تزریق می‌شود و جرقه زدن شمع‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد که در نتیجه افزایش سوخت،‌ آسیب دیدن شمع‌ها و مسدود شدن کاتالیزور خودرو را به همراه دارد.

کنترل وضعیت سوخت خودرو برای احتراق بهتر یکی از وظایف مپ سنسور است. اگر تناسب درستی میان سوخت و هوا برقرار نباشد احتراق به درستی صورت نمی‌گیرد و میزان آلایندگی موتور خودرو نیز افزایش میابد.

زمانی که مخلوط سوخت رقیق باشد دمای موتور بالا می‌رود که واکنش بین اکسیژن و نیتروژن را به همراه دارد و در نتیجه مشتقات NOx از سوخت حاصل و منتشر می‌شود.

علائم خرابی سنسور مپ

به طور کلی اگر ECU خودرو اطلاعات صحیحی از مپ سنسور دریافت نکند، نمی‌تواند موقعیت دقیق دریچه‌های ورودی هوا به موتور را تنظیم و کنترل کند. همین موضوع هم می‌تواند سبب شود درست زمانی که موتور خودرو نیاز به هوای بیشتری دارد، ECU دریچه ورود هوا را ببندد و مانع از ورود هوا به موتور شود. در این زمان است که خودرو شروع به ریپ زدن می‌کند و لرزش موتور پدیدار می‌شود. تست سنسور مپ معمولا با دیاگ انجام می‌شود. دیاگ برای یافتن ایراد سنسور مپ و مشکلات سنسور مپ، کارکرد و میزان باز و بسته بودن دریچه هوا و فشار محاسبه شده از سوی مپ سنسور را با یکدیگر مقایسه می‌کند. در صورتی که این داده‌ها استاندارد مورد نظر را کسب نکنند خرابی سنسور مپ را اعلام خواهد کرد. تعمیر سنسور مپ در این زمان باید در دستور کار قرار بگیرد.

عیب یابی مپ سنسور

مشکلات فراوانی در اثر خرابی یا معیوب بودن مپ سنسور ممکن است برای خودرو پیش بیاید که شامل موارد زیر است:

ریپ زدن و سه کار کردن خودرو

لرزش خودرو در حالت های نرمال

دوده گرفتن سر شمع ها

کاهش قدرت موتور به صورت ناگهانی

افزایش مصرف سوخت

مزایای ریمپ ایسیو در دکتر ریمپ

تغییر دمای فن خودرو: بالا رفتن دمای موتور باعث خرابی موتور و سوختن واشر سر سیلندر می گردد. ما با تغییر عملکرد در جداول می توانیم دمای خودرو را در حد ایده ال نگه داریم تا آسیب جدی به موتور خودرو وارد نشود.

رفع محدودیت سرعت توسط ریمپ ایسیو:

در خودرو های استاندار به دلیل مسائل ایمنی و شرایط جاده ای هر کشور محدودیت سرعت اعمال میگردد. بعضی از علاقه مندان تمایل به افزایش سرعت و شرکت در مسابقات را دارند. شرکت دکتر ریمپ می تواند این موضوع را با بهترین و نازلترین دستگاهای ریمپ ایسیو کامل رفع کند.

افزایش کاتاف با ریمپ با دکتر ریمپ

افزایش  کاتاف نیز تا هر محدوده ای قابل انجام می باشد اما ما افزایش سرعت را نیز در محدوده ایمنی انجام می دهیم. اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد.

تغییر جداول مربوط به گشتاور:

دکتر ریمپ با تخصص کامل بر روی این جداول قادر به انجام ریمپ و تغییرات آن می باشد.        

حذف سنسور اکسیژن:

در موتور هایی که مجهز به کلیه لوازم افتر مارکت هستند و برای مسابقه ستاب شده اند به علت تغییرات گسترده و متفاوت بودن نسبت سوخت به مقدار زیاد. سنسور اکسیژن توانایی اندازه گیری مقداری را در محدوده مجاز نداشته و به این علت ما سنسور اکسیژن را حذف میکنیم.

تأثیرات ریمپ خودرو بر ناک موتور:

دکتر ریمپ این توانایی را دارد که با ریمپ کردن ناک موتور را اصلاح کرده و با بنزین موجود در ایران ایسیو و موتور شما را همسان سازی کند.

رفع تأخیر پدال گاز در دکتر ریمپ

بازنگری جداول مربوطه به پدال گاز و دریچه گاز و انجام ریمپ ایسیو تأخیر دریچه گاز کاهش یافته و باعث بهبود پدا گاز شده است.

کاهش مصرف سوخت:

ما با بروز رسانی ایسیو خودرو شما توانسته عملکرد خودرو را با بنزین موجود در بازار ایران که اکتان پایینی دارند سازگار کنیم و به صورت تضمینی مصرف سوخت خودرو شما نیم تا 1 لیتر (10%) کاهش پیدا کند.