ساعت کاری: 9 الی 19 - جمعه ها تعطیل

ریمپ
خودرو خود را ریمپ کنید

دکتر ریمپ

چه نیازی به ریمپ داریم؟

چه نیازی به ریمپ داریم؟

در حقیقت ریمپ ایسیو باعث تنظیم دقیق سوخت ، افزایش اسب بخار و تورک موتور ، افزایش حساست پدال گاز. هماهنگ سازی با بنزین معمولی ،رفع صدای ناک، کاهش مصرف سوخت(ریمپ اقتصادی)، حذف تمامی کدهای خطا. افزایش کات اف به اندازه توان موتور، رفع دنده معکوس نکشیدن گیربکس ، آپدیت گیربکس های اتوماتیک، حال با هم با مثال های مختلف به جواب این سوال میپردازیم.

 مثال 1:

فرض کنید ما در سال 91 هستیم پیش از اولین تحریم صنعت خودرو فرانسه تا آن زمان شما با دو نوع خودروی پژو 206 تیپ2 مواجه بودید. از سال(81 تا 86 ایسیو ساژم اس,2000  Sagram S2000)و از (86 تا 91 ایسیو ولئو جی 34,  Valeo J34 )، امر بدیهی در این مورد بهتر راه رفتن 206 های دسته اول بود.

از نگاه عوام هرچه مدل ماشین عقبتر بود فرانسوی تر و ارجینالتر محسوب می شد. واقعیت این بود که به مرور زمان صنعت خودروسازی داخلی سازی خودروی 206 را آغاز نموده بود. اما هیچگاه به دانش داخلی سازی موتور و گیربکس و پکیج EMS نرسیده بود. در واقعیت موتور TU3A با ایسیو ولئو جی34 به دلیل استفاده از سورن های انژکتور بهینه تر و دارای سه سوراخ  نسبت به مدل قبلی دو اسب بخار هم قویتر بود.

اما چرا به نظر شما مدل های قدیمی تر این خودرو بهتر راه میرفت ، دیرتر واشر میزد و سریعتر بود. این دو خودرو که از یک موتور بهره می بردند؟

جواب این ابهام در برنامه ریزی خودروهای 206 J34 بود، به دلیل محدود شدن بیش از حد در برنامه ریزی ایسیو.

عملکرد موتور بصورت قابل توجهی افت کرده بود و مالک مجبور بود برای دریافت توان بیشتر، فشار بیشتری به موتور وارد کند. از طرفی ایسویی که با پدال برقی کالیبره شده باشد، هیچ گاه طبق درخواست پدال پای شما رفتار نمی کن .( در واقعیت در خودروهای پدال برقی تا پیش از دور موتور3000) حتی اگر تا اخر هم پدال را فشار داده باشید. دریچه گاز باز نمی شود!

حال امروزه می توانیم با یک ریمپ اساسی تمام محدودیت های بی جهت این ایسیو را برطرف کنیم. این موتور همچون یک 206 با ایسیو ساژم S2000 رفتار کند و حتی بهتر هم راه برود. که نتیجه بهتر در یک ریمپ خودرو حرفهای بلااستثنا به تخصص و شناخت گروه مذکور بستگی دارد که چقدر از ایسیوهای مورد استفاده در خودروها شناخت داشته باشد.

 دکتر ریمپ با تخصص و تحصیلات آکادمیک خودرو در زمینه ریمپ و تیونینگ خودرویی توانسته است در مسابقات ایران افتخار بیافریند.

مثال 2:

از سال86 تا کنون سمند و پژو 405 و پژو پارس های زیادی را دیده ایم که خیلی از آنها از ایسیو زیمنس استفاده می کنند. پکیج EMS زیمنس از سال 86  ابتدا بر روی سمند و سپس در سایر محصوالت ایران خودرو استفاده گشت.

در آن زمان روشن شدن فن کند در دمای 90 درجه، کله زدن کمتر در حین برداشتن پا از پدال گاز و استفاده از سوزن های انژکتور از نوع تاپ فید از مزایای این پکیج است.

نسبت به ایسیو ساژم S2000 که بصورت موازی بر روی این گروه نصب می گشت از مزایای آن محسوب شد.

اما آیا اکنون هم یک خودرو از این خانواده با ایسیو زیمنس، بخوبی آن زمان حرکت می کند؟

آیا مصرف سوخت آن افزایش نیافته و توانش کاسته نشده؟

آیا امکان دارد بتوان از موتوری با دانش فنی سال 1987 ، خروجی آلایندگی یورو4 گرفت؟ آیا اساسا این رفتار از لحاظ فنی غیر منطقی محسوب نمی گردد؟  

مثال3 :

چرا با اینکه دو خودرو با یک موتور و یک ایسیو و یک شکل. هیچ کدام شبیه هم راه نمی روند؟ علت وجود تلورانس های اندکی در قطعات موتور خودرو است که با علم ریمپ می توان آن را بهبود بخشید.

مثال 4:

چرا با اینکه دو خودرو با یک موتور و یک ایسیو و یک شکل ، هیچ کدام شبیه هم راه نمی روند؟ علت وجود تلورانس های اندکی در قطعات موتور خودرو است که با علم ریمپ می توان آن را بهبود بخشید.

تامین کننده ها چه کسانی هستند و در برنامه ریزی ایسیو چه تاثیری دارند؟

تا پیش از تحریم ، شرکتها ی خودروسازی خارجی که محصولشان در ایران تولید می شد. خود اقدام به تامین پکیج EMS می نمودند و بعد از تحریم نیز بیش از پیش این موضوع به عهده تامین کنندگان داخلی افتاد.

که از جمله مهمترین آنها می توان به شرکت کروز و سازه پویش اشاره کرد. این شرکتها نیز خود دانش فنی طراحی و کالیبراسیون ایسیو را نداشتند و طرف خارجی طرف قرارداد آنها وظیفه برنامه ریزی مذکور را داشت.

لازم به ذکر است که هزینه کالیبراسیون و برنامه ریزی ایسیو خیلی بالا بوده و از آنجا که تامین کنندگان موظف به رعایت استاندارد های آلایندگی می باشند.

در سایر موارد نظیر عملکرد دور بالا یا به قول خودمون "خوب راه رفتن ماشین" هیچ اقدام موثری نشده و در خیلی از موارد خودرو ضعیفتر شده.